DFG FOR 2385
print

Links and Functions
Language Selection

Breadcrumb Navigation


Content

Funding phase 1

Facilitating interactive diagnostic competences in simulated clinical history taking: The effect of role and various reflection phases

Professors

PhD Candidate

Project duration

2017 - 2020

Project description

Project 4 aims to foster clinical reasoning skills in history-taking, an essential interactive diagnostic situation. Three studies will be conducted to investigate the effects of assigned role (doctor, patient, observer) and structured reflection on the clinical reasoning process and the acquisition of clinical reasoning skills.

Current status and planned publications

  • (2018) The simulation and research materials have been developed and evaluated successfully, the validation study will be completed soon. Presently, we are preparing a conceptual article on educational design research with the title “The Research Group Framework of Simulation Research and Development”, a book chapter on simulation development and validation with the title “Facilitating Medical History Taking Through Live and Computer Simulations”.

    Submitted for publication

    • Chernikova, O., Heitzmann, N., Fink, M. C., Timothy, V. A., Seidel, T., & Fischer, F. (2019). Facilitating diagnostic competences in higher education: A meta-analysis in medical and teacher education. [Förderung von Diagnosekompetenzen in der Hochschule: Eine Metaanalyse über die Effekte verschiedener Arten von Scaffolding in der Medizinerausbildung und im Lehramtsstudium.] Manuscript submitted for publication.

    Conference presentations 

    • Fink, M. C., Reitmeier, V., Fischer, F., Siebeck, M., & Fischer, M. R. (2019, September). Diagnosekompetenzmessung mit standardisierten Patienten und interaktiven Videosimulationen: Ergebnisse aus einer Studie zum Anamnesegespräch. Vortrag auf der Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung, Frankfurt, Deutschland.
    • Fink, M. C., Fischer, F., Siebeck, M., & Fischer, M. R. (2019, May). (2019, Mai). Assessing diagnostic competencies with standardized patients and interactive video simulations: Results from a study on history taking. [Messung von Diagnosekompetenzen mit standardisierten Patienten und interaktiven Videosimulationen: Ergebnisse einer Studie zum Anamnesegespräch.] Vortrag auf der RIME, Kopenhagen, Dänemark.
    • Chernikova, O., Heitzmann, N., Fink, M. C., Timothy, V. A., Seidel, T., & Fischer, F. (2019, April). Facilitating diagnostic competences in higher education: A meta-analysis on different types of scaffolding. [Förderung von Diagnosekompetenzen in der Hochschule: Eine Metaanalyse über die Effekte verschiedener Arten von Scaffolding.] Poster präsentiert auf der AERA, Toronto, Kanada.
    • Fink, M. C., Fischer, F., Siebeck, M., Gerstenkorn, H., & Fischer, M. R. (2018, September). Diagnoseakkuratheit und Authentizität in Live- und Videosimulationen von Anamnesegesprächen: Ergebnisse einer Pilotstudie. In Gesellschaft für Medizinische Ausbildung. Vortrag auf der Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung, Wien, Österreich. Abstract abrufbar unter: doi: 10.3205/18gma196
    • Wildgans, A., Fink, M. C., & Pickal, A. J., Weber, C. (2018, Februar). Erfassung der Diagnosequalität und des Diagnoseprozesses im Rahmen von simulationsbasierten Lernumgebungen. Vortrag auf der 6. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung, Basel, Schweiz. Abstract abrufbar unter: https://www.gebf-ev.de/app/download/9025934276/Abstractband-Haupttagung-GEBF-2018.pdf?t=1558522150
    • Fink, M. C., Fischer, F., Siebeck, M., & Fischer, M. R. (2017, Juni). Fostering of interactive diagnostic competence in simulated anamnesis: Effects of adopted role and structured reflection. Poster präsentiert auf dem Symposium Scientific and clinical reasoning des Instituts für Didaktik und Ausbildungsforschung in der Medizin (DAM) am Klinikum der LMU München, München, Deutschland.